Nowości  Region  Atrakcje  Noclegi    
 


KrajeNiemieckojęzyczne.pl > Nowy most kolejowy na Nysie Łużyckiej

2016-09-05 Nowy most kolejowy na Nysie Łużyckiej

Nowy most kolejowy nad Nysą Łużycką zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina.


Nowy graniczny most kolejowy budowany jest na odcinku Bielawa Dolna (Polska) - Horka (Niemcy) (grafika: PKP PLK)

Nowy most graniczny nad Nysą Łużycką jest od starego dłuższy, bardziej wytrzymały, bezpieczniejszy i przygotowany do przejazdu większej liczby pociągów. Już w grudniu 2016 roku nowy most zostać ma otwarty dla ruchu pociagów. Dzięki 2 torom zapewni on przejazd większej liczby pociągów i o większym obciążeniu. Z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie.

Położenie mostu, na granicy państw, wymagało urządzeń zabezpieczających kolei polskich i niemieckich.

Most będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120 km/h po dwóch torach oraz wyposażony w nowe urządzenia automatyki i telekomunikacji, co zwiększy przepustowość i podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Na starym moście ruch pociągów był tylko po jednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h.

Obecnie trwają prace końcowe przy montażu dwóch torów. Zainstalowano nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego i pomyślnie przeprowadzono testy bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów. Na budowa mostu wydane zostanie 23 mln zł.


Żelbetowa konstrukcja mostu pozwoli na prowadzenie składów pociągów, o nacisku na oś nawet do 221 kN (grafika: PKP PLK)

Inwestorem nowego mostu są PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK), państwowy zarządca liniami kolejowymi w Polsce.

Nowy most i wcześniejsza modernizacja magistrali kolejowej E 30 Opole - Wrocław - Węgliniec - granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej, stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiadującymi krajami. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza oraz bardziej komfortowa podróż dla pasażerów. Budowa mostu nad Nysą Łużycką prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacją linii: Knappenrode - Horka - granica państwa przez niemieckiego zarządcę infrastruktury kolejowej DB Netz.


Jesienią 2016 na nowym moście rozpocznie się montaż torów, a później sieci trakcyjnej oraz urządzeń zabezpieczających, niezbędnych do bezpiecznego kursowania pociągów (grafika: PKP PLK)

Zgodnie z harmonogramem, w miejscu nowej przeprawy stoi już sześć, żelbetowych podpór mostowych oraz przyczółków. Ich budowę poprzedziło rozebranie elementów starej, wyeksploatowanej budowli. Wykonawca pracuje teraz przy budowie pięciu nowych betonowych przęseł. Na nich zostaną ułożone dwa tory. Wykonano już roboty pod jeden tor. Do połowy roku zakończone zostaną prace przy przęsłach dla drugiego. Szerokość mostu wyniesie 11 m.

KrajeNiemieckojęzyczne.pl na serwisach społecznościowych: